Bienvenida en Barcelona! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Valérie Ven - WaarBenJij.nu Bienvenida en Barcelona! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Valérie Ven - WaarBenJij.nu

Bienvenida en Barcelona!

Door: Valérie van der Ven

Blijf op de hoogte en volg Valérie

01 Augustus 2014 | Spanje, Barcelona

Het gevoel dat de stad Barcelona mij met een lach heeft ontvangen en dat iedere dag weer doet! Wat een geweldige stad en dat terwijl ik nog zeker 80% moet ontdekken, ik kijk ernaar uit!

Een heenreis met vertraging van 2,5 uur mocht de pret niet drukken.
Op woensdag 25 juni aangekomen in het schattige huisje van lieve gastvrouw Silvia, een nodige en heerlijke lunch genuttigd en tot slot een bezoek gebracht aan El Corte Englès dat heeft geleid tot een nieuwe bikini. Daarna waren mams en ik toch echt wel aan ons eind, waardoor we zelfs het diner hebben overgeslagen haha. De volgende dag een simpel, maar gezellig ontbijt, verzorgd door Silvia. Vervolgens de registratie in Hotel Arts afgerond en het gezellige Plaça Espanya ontdekt. Weer heerlijk geluncht en toch ook maar wat winkels bezocht.. zeg maar gewoon geshopt! Wat pleintjes bezocht en onze ogen uitgekeken, waarna we hebben gedineerd op het terras in de lekkere avondwarmte.

Vrijdag, de dag van verhuizing! Eerst langs de Movistar gegaan voor een Spaanse prepaid kaart, vervolgens lopend (niet zo dichtbij als we dachten) naar het kantoor van de agency om de sleutels van het appartement op te halen. Nou, dat ging dus helemaal niet zo makkelijk als we hadden verwacht. Om de sleutels te krijgen, moest er een aanbetaling worden gedaan van een X bedrag. Eerst terug naar ‘huis’ om het geld op mijn goede account te zetten, daarna weer naar de agency om het geld over te maken. We waren de eersten in het appartement, dus we konden alles op ons gemakje bewonderen. Kamertje uitgekozen, geluncht, koffers gehaald en met een taxi terug naar het appartement om vervolgens de koffers uit te pakken en mijn kamertje in te delen. Tussendoor nog boodschappen en andere voorbereidingen uitgevoerd, uiteindelijk waren we pas in de avond klaar. Mijn oude maatje van het paardrijden was op vakantie in Barcelona, die avond gezellig geborreld en gegeten met Steven en zijn ouders :)

Na een goede eerste nacht in mijn nieuwe bedje was het na al het geregel van de vorige dagen tijd voor rust. En die rust hebben we volop benut op het strand! Mensen kijken, tuttebellen, kletsen, dutje doen, lunchen, fruithapje, noem maar op. Kortom; een fijne moederdochter dag! Aangezien we tot in de avond op het strand hebben gelegen, zijn we daarna in Barceloneta een leuk restaurantje ingedoken om tapas te eten. De voetbalwedstrijd van Brazilië tegen Chili was nog bezig en er was een groep Nederlandse mannen aanwezig, je kan dus wel raden wat voor sfeer er was :)

Zondag, een culturele dag. Het was de bedoeling om al vroeg op pad te zijn, maar we hebben lekker rustig aan gedaan. Onderweg onszelf verwend met Starbucks hihi. Na de tickets voor de Bus Turístic te hebben gekocht, stond er een mega lange rij bij de bushalte voor de blauwe route. Mams had het geduld wel om te wachten, maar dochterlief heeft dat geduld niet getroffen. Weet u, waarom gaan we niet gewoon lekker eerst met de rode route en dan pakken we daarna de blauwe! Weer naar de andere kant van Plaça Catalunya gehobbeld en yes, daar konden we direct in de bus. Besloten om alleen de busreis zelf te ervaren en alle interessante bezienswaardigheden op te schrijven voor later in het jaar. Na de rode route weer lekker tapas gegeten en daarna konden we direct overstappen op de blauwe route, de mooiste route van de bus. Ondanks dat we niet de bus uit zijn geweest, hebben we Barcelona een beetje leren kennen en ontzettend veel gezien. Wat een geweldige stad! Ook wel een extra leuk momentje om de tourguide vol lof te horen spreken over Hotel Arts, één van de Twintowers van Barcelona :)

In het buitenland ben ik altijd een beetje abuis met de dagen, maar ik kwam er gelukkig net op tijd achter dat de voetbalwedstrijd op zondag was in plaats van de maandag erna! Snel met de metro naar Barceloneta, waarvan we wisten dat het een place to be is tijdens voetbalwedstrijden.
Ja, letterlijk alle restaurantjes zaten vol. Gelukkig nog één van de laatste plekjes kunnen bezetten. Ohja, in de metro kwamen we in gesprek met een ander Nederlands moederdochter koppel, met wie we gezellig de hele avond hebben doorgebracht. Brabanders, altijd leuk!

Maandag 30 juni moest ik om 09:00 bij Hotel Arts aanwezig zijn.
Mijn collega’s van de Rooms Division afdeling ontmoet, alle gegevens bevestigd en een interview gehad met betrekking tot mijn stagefunctie. Het passen van mijn werkkleding uitgesteld, want moeders zat al op me te wachten op het strand. Bij een wat luxer restaurant geluncht en wat was het weer heerlijk! Even schrikken om de prijs van zelfs water, maar het was het waard haha. Vervolgens nog een paar uurtjes op het strand gelegen. Die avond afgesproken met mijn huisgenoten om gezellig met z’n allen uit eten te gaan ter afsluiting van de aanwezigheid van moeder van der Ven en moeder Cavados. Een leuk Italiaans restaurant om de hoek van het appartement, ideaal wanneer het al later dan 23:00 in de avond is (wat eten Spanjaarden/Portugezen toch laat!!). Alweer het laatste moederdochter momentje, vervolgens een korte nacht en één van de eerste metro’s naar Plaça Catalunya genomen om mams veilig op de bus te zetten. ‘Afscheid nemen’ is altijd zwaar, maar gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om dagelijks contact te houden :) Het waren zes super dagen!!

Die avond een beetje op tijd naar bed, want woensdag 2 juli is het allemaal begonnen; de eerste oriëntatiedag van mijn stage! Met Ana en Cristina, twee huisgenoten die ook in Hotel Arts werken, op pad naar het hotel. Ontvangen door stafleden van Human Resources en de gelegenheid gehad voor een ontbijt. Daarna in een mooi opgemaakte vergaderzaal een plek toegewezen gekregen aan de hand van een bordje met naam en functie. Ontzettend vriendelijk ontvangen en toegesproken door de manager van Human Resources, wie we de maandag ervoor al hadden ontmoet. Vervolgens een introductie gehad van alle managers van het hotel, per afdeling, afgesloten door de General Manager van Hotel Arts. Een positieve eerste indruk werd gedurende dag doorgezet. Wat een passie en motivatie brengt de Ritz Carlton keten met zich mee en wat een motivatie heeft het personeel van Hotel Arts op mij overgebracht, inspiratie tot den top! Informatie gehad over Ritz Carlton en Hotel Arts in het algemeen, over verschillende afdelingen van Hotel Arts, over het belang van stagiaires en hoe stagiaires worden behandeld in het hotel, etc. Na een heerlijke driegangen lunch twee groepsfoto’s gemaakt, omdat de groep van nieuwe stagiaires veel groter (+/- 50) was dan de maanden ervoor, en een mooie rondleiding door het hotel gehad. Vervolgens nog meer informatie, informatie, informatie en tussendoor groepsactiviteiten. Kortom; een ontzettend leerzame, inspirerende, motiverende dag die me enthousiasmeerde voor de volgende oriëntatiedag!

Dag twee was iets formeler door de informatie die werd vrijgegeven door diverse managers van diverse afdelingen, maar ondanks dat was het weer een leuke dag. Tevens kregen we een opdracht mee naar huis; leer de Credo van de Ritz Carlton keten uit je hoofd. Bij thuiskomst was ik compleet vermoeid door alle informatie en het zitten de hele dag, dus die Credo heb ik op mijn nachtkastje neergelegd en verder niet meer aangeraakt. Diezelfde avond kwamen mijn huisgenoten in mijn kamer om te vragen of ik de Credo al had geleerd. Uh nee, want ik kan niet twaalf Service Values, de drie stappen van service en drie kernwaarden uit mijn hoofd leren in een uurtje tijd. Maar je hoeft alleen de drie kernwaarden te leren! Oh, dan doe ik dat morgen ochtend in de metro wel. Zo gezegd, zo gedaan.

Ongeveer een uurtje na start van oriëntatiedag drie werd de Credo aangekondigd. Ik scheet em al zeven kleuren, want er werd de dag ervoor duidelijk gezegd dat iedereen aan de beurt zou komen.
Drie stafleden aanwezig om ons te toetsen, iedereen keek elkaar vol nieuwsgierigheid aan wat er zou gebeuren. Er werd gevraagd wie als eerste de kernwaarden van de Credo wilde uitspreken. Geen idee wat er in mijn hoofd rondging, maar ik stak mijn hand op. Net te laat, de kok die al een tijdje werkzaam was als stagiaire stak zijn hand op. Het duurde even, maar uiteindelijk had hij alle woorden uitgesproken. Gemiste kans dacht ik, maar er werd voor een tweede vrijwilliger gevraagd. Deze keer was ik de enige die mijn hand opstak, alle ogen van de andere stagiaires op me gericht. Daar ging ik, naar voren in de zaal. ‘Ritz Carlton is a company….’ Yes, één gelukt! En zo ging ik verder tot en met het laatste woord van de kernwaarden. Complimenten van de stafleden gekregen dat ik elk woord met gevoel uitsprak en de zaal muisstil met bewondering naar mij luisterde. BAM, 1-0! Rond de middag werd de derde oriëntatiedag beëindigd met een ‘diploma-uitreiking’ voor het behalen van de oriëntatiedagen en werd het eerste contact gelegd met de manager van je afdeling. De Manager, Assistent Manager en één van de Floor Managers ontmoet, waarna de oriëntatiedagen officieel konden worden afgesloten met een zeer positief gevoel :) :)

Maandag 7 juli mijn eerste werkdag als stagiaire Supervisor Housekeeping in het geweldige Hotel Arts Barcelona. En ook deze dag werden mijn verwachtingen overtroffen, de afdeling Housekeeping houdt zoveel meer in dan de meeste mensen, en ikzelf ook, denken/dacht! Je kunt je wel voorstellen dat in een hotel met 483 kamers de afdeling Housekeeping meer dan zomaar belangrijk is. Als controller van de afdeling ben ik degene die de taak heeft om de ‘perfect cleanliness’ van de hotelkamers te waarborgen. Niet alleen de hygiëne, maar letterlijk alles dat te maken heeft met de hotelkamers, dien ik onder mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dat houdt in dat de telefoon op rood staat door verschillende afdelingen die de hele dag door bellen. Het callcenter, de receptie, engineering, het externe schoonmaakbedrijf, security, noem maar op. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor de safe boxes, gebreken in kamers, problemen van gasten, de kamers van VIP gasten, etc. Kortom; een functie met ontzettend veel verantwoordelijkheden, waarbij ik me nooit hoef te vervelen en de hele dag aan het vliegen ben door een hotel met 34 verdiepingen. En dat alles bevalt goed!!

Tussendoor nog gezellig bezoek gehad van vrienden uit Nederland, eindelijk wat cultuur gezien van het mooie Barcelona en natuurlijk weer een volle dag genoten! Mijn vierde stageweek is helaas minder fijn door ziekte, maar nog even uitzieken en dan weer volop er tegenaan 
Ik vermaak me hier wel en ik kijk ontzettend uit naar de bezoekjes van leuke mensen. Super veel zin om cultuur te snuiven, te genieten van vrije tijd met vrienden en lekker uit mijn dak te gaan! Barcelona, ook al ken ik je nog niet goed; ik ben nu al gek op je!!!

Buenas noches <3


  • 02 Augustus 2014 - 00:35

    Mascha:

    Heerlijk om dit verhaal te lezen.. wat ben jij een topper en een doorzetter.. heb bewondering voor je! Top dat je ook zo lekker aan het genieten bent van de super mooie stad.. geniet nog en ziek goed uit..

    Spreken mekaar snel! Xx en ga zo door!

  • 02 Augustus 2014 - 13:34

    Niels:

    wauw, super verhaal! echt flink genieten daar en de hele stad ontdekken! super jaloers hoor!

    x

  • 04 Augustus 2014 - 11:40

    Ellen Van Der Ven:

    Prachtig geschreven, ben trots op je ! Liefs mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Barcelona

Valérie

HOLANDESA EN BARCELONA!!

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 797
Totaal aantal bezoekers 1726

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 20 Januari 2017

Dutchie in Australia 2016

30 Juni 2014 - 30 December 2014

HOLANDESA EN BARCELONA!

Landen bezocht: